Liber sa inveti

Liber sa inveti
Preț: 46,00 RON
Disponibilitate: în stoc
Autor:
ISBN: 978973-111-395-1
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 368
Format: 13x20

DESCRIERE

Liber sa inveti - Eliberarea instinctului de a se juca ii va face mai fericiti pe copiii nostri, mai increzatori si mai pregatiti pentru viata - Peter Gray …copiii nostri isi petrec zilele fiind instruiti în mod pasiv si fiind impinsi sa stea locului si sa dea teste - de multe ori impotriva voinţei lor. Aceasta incarcerare noi o numim scolarizare si totodata ne intrebam de ce copiii se plictisesc şi nu se poarta cum trebuie. Chiar şi în afara şcolii, copiii de astăzi rareori se joacă şi explorează fără supraveghere adultă şi le sunt permise puţine oportunităţi în care să îşi controleze propriile lor vieţi. Rezultatul: copii anxioşi şi lipsiţi de concentrare care consideră şcoala - şi viaţa - o serie de obstacole peste care trebuie să treacă. In Liber să înveţi, psihologul Peter Gray susţine că dacă copiii noştri sunt lăsaţi liberi să îşi urmeze propriile interese prin joc, nu numai că învaţă tot ceea ce e nevoie să ştie, dar o fac şi cu multă energie şi pasiune. Copiii vin pe lume cu dorinţa de a învăţa, înzestraţi cu spirit ludic, curiozitate şi sociabilitate ce îi călăuzesc în propria lor educaţie. Totuşi, noi am nimicit astfel de instincte într-un model scolar proiectat iniţial pentru a îndoctrina şi nu pentru a promova dezvoltarea intelectuală. Pentru a creşte copii care vor trăi în lumea actuală aflată în continuă schimbare, trebuie să le dam posibilitatea să îşi gestioneze propria educaţie şi dezvoltare. Tinand cont de dovezi venite din antropologie, psihologie şi istorie, Gray demonstrează că jocul liber reprezintă principalul mijloc prin care copiii învaţă să-şi controleze vieţile, să-şi rezolve problemele, să se înţeleagă cu cei de varsta lor şi să capete rezilienta emoţională. Capacitatea de învăţare prin joc a evoluat cu mult timp în urmă, iar aceste instincte operează remarcabil de bine şi astăzi, asa cum arată studiile referitoare la şcolile alternative administrate democratic. Cand copii îşi controlează propria educaţie, învată mai bine - lucru realizat cu costuri mai scaăute decat modelul tradiţional de şcoala coercitivă. O propunere curajoasă şi contraintuitivă de eliberare a copiilor noştri din lanţurile instituţiei ce inăbuşă curiozitatea pe care o numim scoală, Liber să înveti ne spune că a sosit vremea să nu ne mai întrebăm ce se întamplă cu copiii noştri ci să ne întrebăm ce se întamplă cu sistemul. Ne arată cum putem acţiona - atat ca părinţi cat şi ca membri ai societăţii - pentru a îmbunătăţi educaţia copiilor noştri şi a le asigura o viaţă cat mai fericită. Fragmente din carte: …cand elevii sunt evaluaţi în funcţie de ceea ce au învăţat şi sunt comparaţi cu alţi elevi, aşa cum se întâmplă în mod constant cât sunt în şcoală, învăţarea devine nu numai efort, dar şi o sursă de anxietate. Elevii care învaţă să citească şi sunt puţin mai înceţi decât restul clasei se simt anxioşi când se pune problema să citească în faţa colegilor. Testele de verificare şi teama de a avea un eşec generează anxietate aproape pentru toţi cei care iau în serios şcoala. Am constatat din statisticile mele proprii, în calitate de profesor care predă la facultate, că un mare procent de studenţi, chiar şi în rândul celor de la universitatea mea destul de selectivă, suferă de anxietate generată de matematică, din câte se pare din pricina umilinţei pe care au experimentat-o la orele de matematică în şcoală. Un principiu fundamental în psihologie (discutat în Capitolul 7) este acela că anxietatea inhibă învăţarea. învăţarea se desfăşoară cel mai bine atunci când există o stare de spirit ludică, iar anxietatea inhibă ludicul. Al 4-lea păcat: Aprecierea elevilor într-un mod care duce la ruşine, orgoliu, cinism şi impulsul de a păcăli. Nu este uşor să le impui oamenilor să facă exact ceea ce ei nu vor să facă. La început, băţul era instrumentul comun de coerciţie cel mai des folosit în şcoli. O altă metodă folosită încă de timpuriu era să faci de ruşine un copil în public. Educatorii din şcoli obişnuiau să ridiculizeze comportamentul nesăbuit sau performanţele slabe ale copiilor în faţa colegilor lor de clasă, uneori verbal, iar alteori fâcându-i să poarte pe cap un coif de hârtie, coiful prostului, în timp ce era obligat să stea pe un scaun special, scaunul prostului, pe tot parcursul orelor din ziua respectivă. Astăzi, rar se mai foloseşte băţul, cu toate că pedeapsa corporală este încă legală în douăzeci de state din SUA, dar coiful de hârtie a dispărut. însă tentaţia de a-l face de râs pe copil nu a dispărut. Astăzi, ne bazăm în principal pe un sistem de permanentă verificare, clasificare şi ierarhizare a copiilor pentru a-i motiva să îşi facă datoria lor de şcolari. Copiii sunt făcuţi să simtă că le este ruşine (sunt inferiori), dacă performanţa lor a fost mai slabă decât a colegilor şi că sunt mândri (sunt superiori) dacă rezultatele lor au fost mai bune. Ruşinea îi determină pe unii să renunţe, din punct de vedere psihologic, la demersul educaţional sau să lupte în permanenţă cu sentimentul de inferioritate. Cei care sunt făcuţi să se simtă exagerat de mândri în urma succeselor superficiale echivalente cu obţinerea calificativelor maxime şi a diplomelor ar putea să devină aroganţi, dispreţuitori faţă de marea masă de elevi care nu se descurcă la fel de bine la testele de verificare; aşadar, dispreţuitori faţă de valorile şi procesele democratice. Sistemul nostru de acordare a calificativelor şi ierarhizare pentru motivarea elevilor pare să fie aproape perfect conceput să promoveze cinismul şi impulsul de a păcăli. Elevilor li se spune în mod constant cât de importantă este valoarea calificativelor înalte. Modul în care ei evoluează prin acest sistem şi posibila eliberare de rigorile acestuia depind numai de ei... ………………………… CUPRINS: Prolog CE AM FĂCUT DIN COPILĂRIA LOR? VIEŢILE PLINE DE JOACĂ ALE COPIILOR DE VÂNĂTORI-CULEGĂTORI DE CE ŞCOLILE SUNT CEEA CE SUNT: O SCURTA ISTORIE A EDUCAŢIEI ŞAPTE PĂCATE ALE SISTEMULUI NOSTRU DE EDUCAŢIE OBLIGATORIE LECŢII DIN SUDBURY VALLEY: MAMA NATURĂ POATE SĂ TRIUMFE ÎN EPOCA MODERNĂ INSTINCTELE EDUCAŢIONALE UMANE STAREA DE SPIRIT LUDICĂ ROLUL JOCULUI ÎN DEZVOLTAREA APTITUDINILOR SOCIALE ŞL EMOŢIONALE AMESTECUL LIBER DE VÂRSTE DIFERITE: UN INGREDIENT-CHEIE PENTRU DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE AUTOEDUCARE A COPIILOR UN PARENTAJ ÎNCREZĂTOR ÎN LUMEA NOASTRĂ MODERNĂ NOTE BIBLIOGRAFIE INDEX Autor: Peter Gray

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0330 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.