Misterul Nocebo

Misterul Nocebo
Preț: 29,90 RON
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 606-587-060-4
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 336
Format: 13x20
Categoria: Dezvaluiri

DESCRIERE

Misterul Nocebo, stirile ne pot imbolnavi cu adevarat? - Patrick Lemoinemijloacele media sunt capabile să ne afecteze sănătatea. Dovezile în acest sens sunt numeroase. Dar cum şi de ce? Suntem în permanenţă informaţi despre tot ceea ce se întâmplă pe Pământ, iar acest lucru nu rămâne fără consecinţe. Prin fluxul de informaţii catastrofale pe care îl difuzează, mijloacele de comunicare au puterea de a ne îmbolnăvi fizic, fără a mai discuta despre afecţiuni banale ca depresia, insomnia, anxietatea etc. În lucrarea de faţă Patrick Lemoine psihiatru specializat în explorarea şi tratamentul tulburărilor de somn, analizează apariţia unui fenomen nou: efectul nocebo, care exact opusul beneficului placebo. După o reflecţie critică şi salutară pe marginea sistemului nostru de comunicaţii, autorul ne învaţă să ne protejăm şi să regăsim un optimism rezonabil. Fragment din carte: ...sistemul imunitar are aceeaşi origine embrionară ca sistemul nervos, iar neurotransmiţătorii celor două sisteme sunt grosso modo aceiaşi: serotonină, dopamină, noradrenalină... Aceasta ar putea explica faptul că factorii psihologici sau de mediu pot acţiona asupra unuia sau a celuilalt. Se ştie, de exemplu, că în funcţie de împrejurări stresul ar putea declanşa la aceeaşi persoană o rectocolită hemoragică (imunitară), o erupţie sau o depresie. Aceasta explică, de asemenea, şi faptul că putem condiţiona sistemul imunitar, deşi ar putea părea de necrezut că cercetătorii reuşesc să dreseze în vreun fel globulele albe. Să luăm încă o dată şobolanii, aceşti acoliţi moderni ai cercetătorilor. Să-i adormim cu ajutorul unei anestezii generale şi să le incizăm craniul cu un bisturiu murdar. În fine, să le aşezăm în jurul capului un pansament spectaculos înainte de a-i trezi. Câteva zile mai târziu, globulele albe îşi fac treaba şi se multiplică pentru a lupta împotriva infecţiei induse de bisturiul murdar. Să repetăm operaţia: de fiecare dată, globulele albe (leucocitele) proliferează. După patru încercări, să ne mulţumim să-i anesteziem şi să le fixăm pansamentul, dar fără să-i operăm. Rozătoarea condiţionată este astfel convinsă că a avut loc incizia septică şi, într-un mod incredibil, globulele albe se multiplică exact ca şi cum operaţia ar fi avut într-adevăr loc. Concluzia este, aşadar, că putem fenta, condiţionându-l, sistemul imunitar al unui mamifer. Avem aici proba experimentală a realităţii efectului placebo sau nocebo (în funcţie de punctul de vedere) la nivelul imunităţii şobolanului de laborator. Şobolanul, sau mai degrabă sistemul imunitar al şobolanului, prin intermediul limfocitelor, a fost convins că trebuie să facă faţă unei infecţii şi a făcut ceea ce credea de cuviinţă. Avem aici rădăcinile biologice ale efectelor fizice ale convingerii. Este forţa biologică a sugestiei şi a autosugestiei la rozătoare. ... ... ... ...... .... Studiile pe termen lung sunt, de asemenea, neglijate. E vorba de a nu pierde timpul. Această grabă guvernamentală de a valida elaborarea de produse anticanceroase şi anti-SIDA este iraţională şi este legată de teama oamenilor de ştiinţă şi a guvernanţilor. Aceste maladii grave, cu siguranţă, provoacă multe decese, dar nu mai multe decât diabetul zaharat, boala coronariană, ciroza hepatică şi chiar depresia suicidară. Motivul rentabilităţii antimitoticelor este uşor de înţeles: ceea ce permite vânzarea unui medicament este reţeaua de clienţi. Dacă un produs precum un antalgic priveşte toate specialităţile medicale, fără a socoti medicina generală, este necesară recrutarea unui număr prea mare de agenţi comerciali pentru a-i informa pe medicii care dau reţete, lucru care costă mult şi înglodează în datorii laboratoarele. În sens invers, dacă o substanţă foarte costisitoare priveşte un număr suficient de pacienţi, dar foarte mic de specialişti capabili să o folosească, înţelegem cu uşurinţă că operaţia este mult mai interesantă pe plan financiar, pentru că nu trebuie plătiţi decât puţini agenţi comerciali. Şi este cu atât mai bine pentru pacienţii care suferă de cancer, dar cu atât mai rău pentru cei cu dureri. CUPRINS: Preambul ... 9 Introducere ... 11 Placebo aici, nocebo acolo! ... 13 Mijloacele media sunt (mereu) medicamente? ... 14 Complexul Casandrei ... 16 1. CÂND SPIRITUL CONSTRUIEŞTE SAU DISTRUGE MATERIA Biologia mediapatiilor ... 19 Este povestea unui peşte japonez care trăia într-un borcan prea mic ... 19 Comunicare preventivă şi sentiment de control ... 22 Efectele nocive ale unei agresiuni unice, de neînţeles şi incontrolabile ... 25 Fight, flight sau freeze ... 26 Efectele nocive ale lipsei de informaţie la animal ... 27 Efecte ale informaţiei la animal şi la om ... 28 A striga „lupul" când lupul nu este ... 29 Biologia convingerii: psiho-neuro-imuno-modulaţia sau cum să manipulezi imunitatea dezinformând-o ... 31 Cancer electric ... 32 Alergie şi stres ... 34 Burn-out, hărţuirea şi alte suferinţe la locul de muncă: când cortizolul se agită ... 37 Despre influenţa mediului de viaţă asupra stresului ... 39 De la convingere la simptome ... 45 Încrederea într-un tratament poate avea înrâurire asupra efectului său? ... 48 Fundamentul biologic al efectului placebo ... 51 Informaţie, îmbătrânire, cancer şi alţi telomeri ... 53 Informaţie şi personalitate ... 55 2. JURNALIŞTII CAUTĂ ÎNTR-ADEVĂR SĂ NE DUCĂ LA DISPERARE? Preistoria sistemelor noastre de informare ... 57 Angoasa nu numai că se transmite, dar e şi foarte contagioasă ... 59 Informaţia este primul mijloc de comunicare socială ... 60 Limba lui Adam ... 61 Informaţii nostime, informaţii neplăcute ... 63 Frica nebunului ... 65 Principiul precauţiei dus la extremă ... 68 Vaca nebună ... 70 Cum se trăieşte cu stresul mediatic? ... 73 Aceşti români sunt nebuni ... 75 Nu sunt nebuni chinezii? Sirenele oceanului Google ... 83 Panică organizată: nostalgia nu mai este ce era odată ... 85 Enervare sau vagă nostalgie? ... 86 Ora culpabilizării ... 87 Criza economică mondială sau când informaţia manipulează informaţia ... 90 Rezilienţă economică? ... 92 Societatea mediatică ... 93 De la catastrofism la pierderea speranţei ... 96 Tratarea crizei? ... 98 Informaţia nocebo ... 102 3. MISTERUL NOCEBO Originea noceboului şi a placeboului ... 103 Nocebo mediatic ... 108 O întreagă cultură nocebo ... 110 Condiţionarea şi efectele sale biologice ... 112 Istoria nocebo ... 114 A vrea să faci prea mult bine ... 117 Primum non nocere ... 119 Nocebo aici, nocebo acolo ... 121 Toxicitatea anumitor informaţii ... 125 Nocebo în plan cotidian ... 126 Cum îi poate îmbolnăvi tehnologia pe oameni ... 126 Vitamine versus mortamine? ... 130 Nocebo şi cancerul ... 133 Lumina şi cancerul ... 135 Scorbut, lămâie şi alte bagatele ... 135 Zbor deasupra unui cuib de cuci ... 139 4. POLITICI EXASPERANTE Sfârşitul codurilor bunelor maniere? ... 150 Suicidul, mod de întrebuinţare mediatică ... 153 Suicidul cheamă suicidul ... 153 Jurnaliştii, ca şi politicienii, au memoria scurtă ... 154 Suntem cu toţii complici ... 155 Legi ale efectului nocebo ... 156 Închisoarea: speranţă deşartă ... 156 Paritate: promisiuni nerespectate ... 157 Comunicare politică şi anunţuri toxice ... 158 Moralul trupelor: Liban, Afghanistan ... 159 Cum să utilizezi medicamentul informaţie în caz de război? ... 162 Verzii sumbri ... 165 Trebuie să disperăm din cauza discursului ecologic? ... 165 Testul desperării ... 166 OGM, se înşală verzii? ... 168 Ecologia fără disperare ... 171 5. EGOCENTRISM ŞI ETNOCENTRISM Comunicare medicală şi antropologie ... 176 Justiţie şi antropologie ... 178 Procesul din Outreau, derivă culturală ... 180 Pe când căinţa? ... 183 Toţi pedofili? ... 183 Când religia omoară ... 189 Doctrine orbitoare ... 190 Comunicare dezastruoasă ... 191 Alte efecte nocebo ale religiei ... 193 6. TELEFON, INTERNET, PUBLICITATE... AJUTOR! NE ÎMBOLNĂVESC Telefoanele mobile: simptome sub influenţă electromagnetică sau mediatică? ... 196 Povestea lui Charline: o telefonimobilitate cronică ... 199 Telefonul mobil la audiere ... 202 Zvonuri diabolice pe Internet (nu iese fum fără foc) ... 208 Reclame toxice ... 211 Un alt tip de comunicare toxică: afirmaţiile despre slăbire sau sănătate ... 213 Produsele aşa-zis light ... 213 Sunt bune pentru sănătate: omega-3 şi vinurile de Bordeaux ... 215 Anorexia şi ortorexia, două fiice ale publicităţii ... 216 Slăbiciune sanctificată: religia şi creatorii lumii ... 218 O maladie culturală ... 221 Ortorexia ... 223 Surmenaj şi burn-out ... 224 7. PUTEREA DE SUGESTIE A MEDICINEI Sugestie pozitivă, sugestie negativă ... 227 Efectul Pygmalion: efectul nocebo al aşteptărilor profesorului ... 227 Efectul Hawthorne: când rezultatele depind de aşteptările patronilor ... 229 Pericole ale hipermediatizării ... 230 Efectul nocebo al neîncrederii induse de media: TSH ... 232 De la progres la discreditare: anchetă asupra tratamentului hormonal substitutiv ... 233 Ce interpretare? ... 236 Experienţa interzisă: insula doctorului nocebo ... 239 Cum să crezi în informaţia din domeniul medical? ... 242 Puterea optimismului ... 242 Prezentarea medicamentului ... 244 Numele remediilor ... 244 Mărimea şi forma remediului ... 247 Când convingerea ucide ... 247 Actualitatea panaceului ... 250 Alchimie medicală ... 253 Autosugestie şi efecte secundare ... 255 Genericele: credeţi sau nu în ele ... 256 Medicamente generice împotriva epilepsiei ... 257 Anxietate de anticipare şi nocebo ... 260 De la remediul generic la remediul politic ... 263 Cum să converteşti o angoasă în simptom fizic? ... 265 Efecte secundare ale nocebo ... 268 Efectul nocebo la bolnavi ... 269 Efectul nocebo în funcţie de informaţia dată ... 273 Sugestia medicului ... 276 8. CUI ÎI ADUCE CÂŞTIG CRIMA? Ne îmbolnăvesc ... 286 Atunci, în sfârşit, cine are de profitat de pe urma crimei inducerii nocebo? ... 288 Marele electrician al universului ... 290 Informaţii descurajante ... 291 Dar unde sunt aceste fiinţe rele care nu există? ... 294 9. O ORDONANŢĂ ANTINOCEBO Ameliorarea educaţiei ... 305 „Nu este bine" ... 306 „Mulţumesc" ... 307 Informaţie şi prevenţie de masă ... 308 Catastrofe fără soluţii ... 310 Ce învăţături să tragem din aceste exemple? ... 313 Anunţarea diagnosticului ... 313 Împărtăşirea cunoştinţelor ... 314 Transmiterea mij loacelor de autoapărare ... 315 Combaterea efectului nocebo al medicinei hipertehnologice ... 315 Pentru un ordin al jurnaliştilor? ... 317 CONCLUZII Trebuie să râdem de toate? ... 320 Rezilienţă? ... 321 Nu suntem decât nişte şobolani de laborator? ... 322 Marile placebouri ale istoriei ... 324 Autor: Patrick Lemoine

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0356 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.