Capodopere în dialog - Andrei Plesu

Preț: 65,00 RON
Disponibilitate: în stoc
Autor: Andrei Plesu
ISBN: 978-973-50-7869-0
Editura: Humanitas
Anul publicării: 2023
Pagini: 220
Format: 15x21
Categoria: Literatura universala
DESCRIERE
Capodopere în dialog - Andrei Plesu
Giorgione - Durer
Să începem prin a pune în dialog două portrete: Portretul unei fete cu ramură de laur („Laura“), pictat de Giorgione în 1506, şi Portretul unei tinere vene-ţiene, pictat de Durer în 1505.
La prima vedere, între cele două lucrări nu apar decât asemănări: sunt strict contemporane, sunt portrete de femei tinere, au o punere în pagină de acelaşi tip, ba, într-o anumită măsură, au şi un destin comun: lucrarea lui Durer s-a născut în urma uneia dintre călătoriile sale la Veneţia, aceeaşi Veneţie care l-a consacrat pe Giorgione, iar astăzi şi portretul lui Durer şi cel al lui Giorgione se găsesc în acelaşi loc: Muzeul de Istoria Artei (Kunst-historisches Museum) din Viena.
Dincolo de portretele unor personaje de epocă, cele două lucrări configurează, laolaltă, portretul unei epoci întregi: epoca Renaşterii, surprinsă în două ipostaze stilistice distincte: una nordică, puternic legată încă de o anumită tradiţie medievală, cealaltă meridională, mai liberă, mai puţin datoare trecutului. Tehnic vorbind, suntem martorii unei confruntări între picturalitatea „radicală“ a lui Giorgione şi o versiune mai „acomo-dantă“ a ei, cuplată încă la memoria linearismului gotic.
Pictura lui Giorgione e o pictură a contururilor estompate şi a sacrificării detaliilor, o pictură a trecerilor insesizabile de la un volum la altul, fără nici o asperitate grafică. La Durer, în schimb, totul e mai amănunţit, mai scrupulos consemnat, mai precis definit. Sprâncenele Madonelor lui Giorgione se pierd, adesea, în penumbra arcadelor, spre deosebire de sprâncenele unor Madone de Durer, al căror traseu se desfăşoară net, categoric, pe plaja clară a frunţii.
Tranşantă este şi distincţia între modul discret în care Giorgione tratează volumetria nărilor, sau desenul buzelor şi insistenţa analitică a lui Durer asupra unor detalii anatomice echivalente. Pentru Giorgione, o Madonă e întruchiparea pură a spiritului contemplativ: ea stă dinaintea noastră cu un fel de aleasă sfială, învăluită în propria reverie...
CUPRINS:
Cuvânt pregătitor 5
Deschideri spre artele plastice 9
Capodopere în dialog 29
I. Giorgione - Durer 31
II. Durer - Leonardo 38
III. Leonardo - Rembrandt 47
IV. Toulouse-Lautrec - Degas 54
V. Toulouse-Lautrec - Rouault 63
VI. Pallady - Matisse 69
VII. Brancusi - Henry Moore 75
Popasuri în muzeele lumii 83
I. Madrid: Muzeul Prado 88
II. Munchen: Alte Pinakothek 94
III. Paris: Luvru 104
IV. Florenţa: Galeria Ufizzi 113
V. Viena: Kunsthistorisches Museum 120
Instantanee din istoria privirii 131
Arta preromanică. Manuscrisele irlandeze
din secolele VIII - IX şi Renaşterea Carolingiană 133
Experienţa lumii şi a artei romanice 144
Lumea şi arta gotică 152
Arta vitraliului 164
Jan van Eyck. Omul cu tichie albastră 170
Michelangelo. Capela Medici, Florenţa 182
Gioconda 189
Odilon Redon şi insomniile ochiului 194
Piet Mondrian. Ochiul care uită să se uite... 200
Giacometti. Privirea ca asceză 204
Ţuculescu şi ochii care se lasă văzuţi 208
Horia Bernea şi ofensiva privirii 211
Credite pentru imagini
Credite pentru imagini
Accesul clienţilor
-Cărţi noi
-- 89,10 RON99,00 RON (-10%)
- 54,28 RON59,00 RON (-8%)
- 38,25 RON45,00 RON (-15%)
Promo
-Asistenţă online
-![]() |
Suntem deconectați |
RECENZII