Elogiul mersului - Shane O'Mara

Elogiul mersului - Shane O'Mara
-20%
Preț: 32,00 RON
40,00 RON (-20%)
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-973-46-8026-9
Editura:
Anul publicării: 2020
Pagini: 264
Format: 13x20
Categoria: Diverse

DESCRIERE

Elogiul mersului - Shane O'Mara

 
... pietonii sunt îngrădiţi de urbanişti în puncte de trecere ce limitează mişcarea naturală, acesta fiind motivul pentru care ei ajung adesea să-şi croiască propriile trasee, contrare celor construite de ingineri.
 
Aceste cărări şi scurtături sunt „drumuri ale dorinţei”, după cum spunea Andrew Furman, designer şi arhitect, în timp ce scriitorul Robert Macfarlane le numeşte „căi ale liberului-arbitru”. Macfarlane scrie că acestea sunt „drumurile şi cărările create de-a lungul timpului de dorinţele şi picioarele pietonilor, mai cu seamă acele cărări care se opun designului sau planificării”.

încă învăţăm lecţiile urbanizării şi modurile în care ea ne afectează fiecare aspect al vieţii. Şi totuşi, designul urban este stăpânit şi practicat de arhitecţi şi urbanişti, nu de specialişti în neuroştiinţe sau de psihologi.
 
Această situaţie este regretabilă, deoarece ştiinţa şi simţul practic pe care le pot aduce psihologia şi neuroştiinţele în designul urban - pentru a face oraşul mai prietenos şi mai uşor de parcurs pe jos - sunt, după cum vom vedea, semnificative. Designul urban care ia în calcul, pe deplin şi în mod corespunzător, nevoile pietonilor va transforma metropolele în locuri mult mai plăcute pentru trai şi muncă.
 
Churchill a făcut celebra afirmaţie „Ne modelăm clădirile, apoi clădirile ne modelează pe noi”. în mod similar, întâi ne modelăm metropolele, apoi ele ne modelează pe noi. Ca să extindem metafora, oraşele ne modelează mersul, căci forma pe care o dăm oraşelor pe care le construim determină, în bine sau în rău, forma mersului nostru pe jos în mediul urban.

Există un posibil viitor excelent al mersului pe jos în metropole pentru noi toţi. Trebuie să facem exerciţii de imaginaţie care să combine nevoile pietonilor cu competenţele urbaniştilor şi cele ale psihologilor şi specialiştilor în neuroştiinţe.
 
La rândul lor, ştiinţa, imaginaţia şi ceea ce este evident trebuie transformate în politică şi, din acel punct, transpuse în străzi frumoase şi interesante, care să ofere tihnă, varietate şi calitate. Designul trecerilor de pietoni, mobilierul stradal, textura şi tipul de zone pietonale şi de trotuare, prezenţa maşinilor şi autobuzelor - toate acestea ne facilitează sau ne limitează mersul pe jos în metropole.

Unele oraşe au o permeabilitate şi o fluiditate care fac din mersul pe jos o plăcere. Altele sunt nepotrivite, incomode, extenuante sau chiar periculoase pentru cel care merge pe jos. Un instrument util pentru a ne reprezenta cum ne putem străbate pe jos mediul şi, mai ales, cum putem compara un mediu cu altul este crearea unui „indice al accesibilităţii pentru pedeştri”.
 
Acesta poate fi conceput în mai multe moduri, dar o abordare mai simplă ar trebui să ia în calcul uşurinţa cu care poţi îndeplini toate sarcinile vieţii cotidiene pe jos, comparativ cu alte tipuri de transport...
 
CUPRINS:
 
Introducere    7
1.    Beneficiile mersului    13
2.    Ieşirea din Africa    39
3.    Cum mergem: mecanismele    68
4.    Cum mergem: încotro ne îndreptăm?    93
5.    Mersul prin metropolă    118
6.    Un balsam pentru corp şi creier    146
7.    Mersul creativ    171
8.    Mersul social    193
Postfaţă    213
Mulţumiri    217
Note    221
Index    253
 

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0343 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.