Eseul - varianta rapida de pregatire pentru bacalaureat 2018
Preț: 33,00 RON
Disponibilitate: în stoc
Autor: Liliana Paicu, Marilena Lascar
Editura: Art
Anul publicării: 2017
Pagini: 285
Format: 16x23
Categoria: Bacalaureat
DESCRIERE
Eseul - varianta rapida de pregatire pentru bacalaureat 2018 - Liliana Paicu, Marilena Lascar
Analiza, la alegere, a două componente de structură şi de limbaj ale textului narativ
Spre deosebire de romanele tradiţionale, în care conflictul este exterior, în romanul lui Camil Petrescu principal este conflictul interior. Acesta se desfăşoară în conştiinţa personajului-narator, Ştefan Gheorghidiu, care trăieşte stări şi sentimente contradictorii faţă de soţia sa, Ela.
Principalul motiv al rupturii dintre cei doi este implicarea Elei în lumea mondenă, pe care eroul o dispreţuieşte. Aşadar, conflictul interior se produce din cauza conflict diferenţei dintre aspiraţiile lui Gheorghidiu şi realitatea lumii înconjurătoare.
Contradicţiile dintre lumea utopică, pe care şi-o construise intelectualul în plan interior, şi datele realităţii exterioare (vulgare, meschine, mercantile) produc frământări de conştiinţă, suferinţa incertitudinii, şi sunt supuse introspecţiei şi analizei lucide. El crede că „Singura existenţă reală e aceea a conştiinţei".
Conflictul interior este dublat de un conflict exterior generat de relaţia protagonistului cu societatea; acesta este plasat în categoria inadaptaţilor social.
Personajul-narator Ştefan Gheorghidiu reprezintă tipul intelectualului ludd, inadaptatul superior. Filosof, el are impresia că s-a izolat de lumea exterioară, însă, în realitate, evenimentele exterioare, filtrate prin conştiinţa sa, îi influenţează destinul. Gândurile şi sentimentele celorlalte personaje nu pot fi cunoscute de cititor decât în măsura în care se reflectă în această conştiinţă.
Astfel, Ela, personajul feminin al romanului, este prezentată doar din perspectiva lui Gheorghidiu. De aceea cititorul nu se poate pronunţa asupra fidelităţii ei şi nici nu poate opina dacă e mai degrabă superficială decât spirituală. „Nu Ela se schimbă (poate doar superficial, dându-şi arama pe faţă, cum se spune, abia după căsătorie), ci felul în care o vede Ştefan" (Nicolae Manolescu, „Arca lui Noe").
CUPRINS:
Argument
Calendarul examenului de Bacalaureat 2018
Competenţe generale şi specifice vizate
Cum abordăm cu succes subiectul al lll-lea al probei scrise de limba şi literatura romănă
Literatura română in secolul al XlX-lea -începutul secolului al XX-lea
I. Paşoptismul
Rolul literaturii în perioada paşoptistă: Introducţie la „Dacia literară" — Mihail Kogălniceanu
Nuvela istorică, romantică, paşoptistă: C. Negruzzi, Alexandru Lăpuşneanul
(I. particularităţile nuvelei; II. construcţia personajului; III. relaţia dintre două personaje)
II. Epoca marilor clasici
Criticismul junimist: Junimea, Titu Maiorescu
Poezia romantică: Mihai Eminescu: Floare albastră (particularităţile textului poetic)
Nuvela realistă, psihologică: loan Slavici, Moara cu noroc (I. particularităţile nuvelei; II. construcţia personajului;
III. relaţia dintre două personaje)
Comedia: I. L. Caragiale, O scrisoare pierdută(I. particularităţile comediei; II. construcţia personajului; III. relaţia dintre două personaje)
Basmul cult: Ion Creangă, Povestea lui Harap-Alb
(I. particularităţile basmului cult; II. construcţia personajului; III. relaţia dintre două personaje)
Prelungiri ale romantismului şi ale clasicismului:
Octavian Goga, Rugăciune (particularităţile textului poetic)
Literatura română în secolul al XX-lea
IV. Perioada interbelică
Curente culturale/literare în perioada interbelică: modernismul, E. Lovinescu
Accesul clienţilor
-Cărţi noi
-- 37,00 RON
- 39,48 RON42,00 RON (-6%)
- 30,55 RON32,50 RON (-6%)
Promo
-Asistenţă online
-Suntem deconectați |
RECENZII