Existenta si idee - Stefan Vianu
Preț: 25,00 RON
Disponibilitate: în stoc
Autor: Stefan Vianu
Editura: Eikon
Anul publicării: 2018
Pagini: 218
Format: 13x20
Categoria: Filozofie romaneasca
DESCRIERE
Existenta si idee - Stefan Vianu
Cultura inalta nu si-a pierdut cu totul insemnatatea: faptul brut de a fi in lume nu constituie in mod obligatoriu, in ciuda afirmatiilor filozofilor existentei, orizontul ultim al gandirii. Posibilitatea formarii omului prin cultura (Bildung) nu a fost inca, in ciuda aparentelor, lichidata. Menirea omului nu este de a se darui prezentului si lumii inconjuratoare, ci de a privi dincolo de acestea, de a se cunoaste pe sine ca Individ pornind de la ideea "eterogenitatii” sale. Cunoasterea de sine - sau a Sinelui - este, asa cum vom vedea, scopul ultim al filozofiei. Aceasta cunoastere este intemeiata in fiinta omului, in fiinta sa istorica.
Din carte:
... dacă omul este în istorie, orice doctrină privitoare la esenţa sau existenţa umană care face abstracţie de istoricitatea omului este caducă.
Ea poate fi totuşi interesantă, ca manifestare a spiritului a-istoric al modernităţii: modernitatea se naşte tocmai din decizia de a ignora Trecutul, Originea, Istoria autentică.
Omul modern se construieşte pe sine ca „existent” orientat exclusiv spre viitor. însă trecutul ignorat şi refulat se răzbună: el revine în formele monstruoase ale ideologiilor violente şi „primitive” ale secolului XX.
Raţionalismul modern este, prin însăşi natura sa, dezistoricizant, dacă ne putem permite această expresie neelegantă, în măsura în care adoptă o atitudine anti-metafizică, istoricismul secolului al XIX-lea este el însuşi un produs al raţionalismului, pe care încearcă în van să-l depăşească.
Nu putem depăşi o concepţie a lumii ale cărei premise le împărtăşim. Premisa raţionalismului este conceptul de „natură umană”, fie că acest concept este tematizat sau nu.
Faptul de a-l înlocui, de exemplu, cu cel de „existenţă” nu ne ajută deloc. Pentru gânditorii care se situează în siajul raţionalismului, omul are o istorie. în metafizica istoriei, în siajul căreia ne situăm, omul este istorie.
mul - omul concret, Individul real, nu omul socializat - şi istoria se întrepătrund, se împletesc, se confundă. Cu alte cuvinte: omul este în istorie şi istoria este în om.
Afirmând acest lucru nu negăm nicidecum natura socială a omului, ci o întemeiem. Societatea este ea însăşi un produs al istoriei, nu invers, lucru pe care numai o filozofie riguroasă a istoriei, al cărei model rămâne hegelianismul, îl (re) cunoaşte...
CUPRINS:
INTRODUCERE
PERENITATEA METAFIZICII
1 Era comunicării
2 Dincolo de imediat
3 Meta-fizica şi metafizica tradiţională
4 Antropologie filozofică
5 Logosul sufletului
6 Complexitatea omului
7 Ochiul sufletului şi Ideea
8 Ideea de frumos
9 Etică şi metafizică
10 Anamnesis
11 Idee şi concept
12 Dincolo de cartezianism
13 Platonismul şi originea aristotelică a raţionalismului
..............
Accesul clienţilor
-Cărţi noi
-- 39,48 RON42,00 RON (-6%)
- 30,55 RON32,50 RON (-6%)
- 69,00 RON
Promo
-Asistenţă online
-Suntem deconectați |
RECENZII