Spartacus si gladiatorii traco-geto-daci

Preț: 17,00 RON
Disponibilitate: în stoc
Editura:
Anul publicării: 2019
Pagini: 98
Format: 11x17
Categoria: Dezvaluiri

DESCRIERE

Spartacus si gladiatorii traco-geto-daci - Mihai Popescu
 
DE LA BUNĂVOINŢA ZEILOR LA BUNĂVOINŢA PUBLICULUI

Pe teritoriul Peninsulei Italice, mai multe popoare antice aveau obiceiul „să-şi îmbuneze" zeii prin ceremonii funebre expiatorii (ispăşitoare), în care luptătorii îşi riscau viaţa pentru a obţine bunăvoinţa zeilor. Una dintre primele ceremonii de acest fel a fost consemnată în Campania, în anul 310 î. Hr. Mai recent, arheologii italieni au descoperit în morminte din Campania fresce funerare datate în secolul ai V-lea î. Hr., în care sunt pictate lupte de gladiatori.
De asemenea, se ştie că zeii etruscilor din regiunea Toscana erau întotdeauna înarmaţi cu fulgere, cu tunete şi cu bice, iar comunităţile făceau eforturi să nu provoace mânia stăpânilor din ceruri. în corpusul textelor etrusce nu s-au păstrat descrieri ale acestor ceremonii funebre, în schimb arheologii şi cercetătorii moderni au identificat unele elemente care atestă originea etruscă a luptelor de gladiatori.
Astfel, în arenă (cuvânt latin tot de origine etruscă!!!, dar dintr-o străveche rădăcină indo-europeană), alături de zeul roman Mercur, „curierul zeilor", în momentul morţii unuia dintre luptători, apărea întotdeauna şi daimonul etrusc Churon sau Charon, devenit în mitologia greco-romană „luntraşul" care purta sufletele morţilor peste râul Styx, pentru a ajunge în lumea subpământeană a lui Hades. Stăpânul unei şcoli de gladiatori (luduş) era denumit prin | cuvântul lanista, care desemna călăul in limba etruscă.
Incă din secolul I î. Hr., Nicolaus Damascinus scria despre luptele de gladiatori că erau de origine etruscă. însă peste o generaţie, istoricul Titus Livius preciza că primele jocuri s-au desfăşurat în Campania, pentru a celebra victoria romanilor asupra samniţilor,în anul 310 î. Hr.
 
CUPRINS:
 
Cuvânt înainte 
Introducere

PARTEA I    
Spartacus    

Apogeul sclaviei şi marile revolte   
Spartacus   
Răscoala lui Spartacus 
Infrângerea răscoalei   
Posteritatea lui Spartacus  
Un Spartacus negru    
''Cel mai splendid tovarăş...”    
 
PARTEA A II-a
Gladiatorii - sclavi şi eroi

Gladiatorul sau purtătorul de sabie    
Obiceiuri străvechi    
De la bunăvoinţa zeilor la bunăvoinţa publicului
Cine putea ajunge gladiator?   
Jurământul gladiatorilor    
Organizarea gladiatorilor   
Speranţa de viaţă a gladiatorilor    
Categorii de gladiatori  
Gladiatori celebri
Gladiatori femei „Religia" gladiatorilor

PARTEA A III-A
Spectacolul

Panem etcircensis sau
Pâine şi circ
Jocurile ca spectacol împăraţii şi luptele de gladiatori
Gladiatorii şi armata
Luptele de gladiatori şi medicina vremii
Costul vieţii şi al morţii
Creştinii şi luptele de gladiatori

PARTEA A IV-A
Arene şi amfiteatre

De ia arene la amfiteatre
Colosseumul sau Amfiteatrul
Flavian Publicul spectator

PARTEA A V-A
ŞCOLILE DE GLADIATORI
 
Instrucţia gladiatorilor
Luduş Dacicus
Amfiteatre romane de pe teritoriul României
Gladiatorul geto-dac
Skirtos din Tomis
Impăratul Maximinus Thrax (235 — 238) împărat şi gladiator
Bibliografie selectivă

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0407 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.