Strategii de coping la copii, parinti si profesori. Programe de interventie - Marcela Popescu

Strategii de coping la copii, parinti si profesori. Programe de interventie - Marcela Popescu
Preț: 38,00 RON
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-606-28-1149-5
Editura:
Anul publicării: 2020
Pagini: 221
Format: 17x24
Categoria: Psihologie

DESCRIERE

Strategii de coping la copii, parinti si profesori. Programe de interventie - Marcela Popescu

 
TEORII SI MODELE PRIVIND STRESUL SI COPINGUL
TEORII SI MODELE DESPRE STRES SI COPING
 
Stresul este un termen folosit aproape în toate domeniile vieţii şi este evaluat ca fiind o sarcină complexă. Este adesea folosit atunci când se referă la orice situaţie care evocă într-o persoană gânduri şi sentimente negative (Whitman, 1984).
 
În trecut termenul „stres” s-a bucurat de popularitate crescută în domeniul psihologiei şi ştiinţelor sănătăţii. Mai întâi termenul a fost folosit în fizică pentru a analiza modul în care au fost făcute de către om structurile care trebuie să fie proiectate pentru a transporta sarcini grele şi pentru a rezista la deformări din exterior. În această analiză, stresul s-a referit la presiunea sau forţa externă aplicată unei structuri, (Hinkle, 1974; Mason, 1975; Krohnea, 2010, pp. 4-5).
 
În tranziţia de la fizică la ştiinţele comportamentale, utilizarea termenului „stres” s-a schimbat. Forţele externe care afectează corpul sunt numite stresori (McGrath, 1982).
 
Într-o serie de studii pe animale, endocrinologul Selye a observat că o varietate de stimuli cum ar fi de exemplu, căldura, frigul, agenţii toxici aplicaţi intens şi pentru o perioadă lungă de timp pot produce efecte comune, care aduc modificări nespecifice ale organismului. Potrivit lui Selye, aceste modificări cauzate în mod specific nu constituie modelul de răspuns specific al stresului.
 
Abordarea medicală a lui Selye se axează pe problemele generale de sănătate, caracterizate prin scăderea motivaţiei, apetitului, greutăţii şi puterii fizice. Studiile realizate pe animale au evidenţiat degenerarea şi deteriorarea fizică internă. Răspunsurile la stres nu urmăreau un tipar universal, ci prezentau un caracter variat. Lucrările lui Selye din anii 1930 şi 1940 marchează începutul studierii conceptului de „stres”, cartea sa “The stress of life”, apărută în 1956 şi tradusă în limba franceză în 1962 fiind cartea în care ia naştere conceptul de „stres”.
 
Conform lui Selye stresul este reacţia nespecifică a organismului care apare atunci când cerinţele de adaptare sau funcţionare impuse depăşesc capacitatea acestuia de răspuns (Selye, 1956). Stresul este o stare manifestată de un sindrom care constă în toate modificările nedorite induse într-un sistem biologic (Krohnea, 2010, pp. 4-5).
 
Oamenii de ştiinţă din diferite discipline au conceptualizat termenul „stres”, în fiecare domeniu acest concept având un înţeles diferit. Pentru sociologi, stresul este un dezechilibru social, care este cauzat de disturbări în structura socială a vieţii individuale. Inginerii concep stresul ca o forţă externă ce produce o tensiune a materialelor expuse. Fiziologii încearcă să înţeleagă senzorii fizici ai stresului ce conţin stimuli nocivi pentru corp.
 
În cercetările psihologice legate de stres, nu s-a prezentat o separare clară între factorii fizici care atacă ţesutul sistematic biologic şi factorii fiziologici care produc efecte datorită semnificaţiei fiziologice...
 
CUPRINS:
 
INTRODUCERE     7

CAPITOLUL I - TEORII SI MODELE PRIVIND STRESUL SI COPINGUL      11
1. 1.    Teorii şi modele despre stres şi coping      11
1. 2.    Strategii de coping la copii, părinţi şi profesori - studii empirice      31
1. 3.    Intervenţii psihologice de optimizarea a strategiilor de coping la copii, părinţi şi profesori      46
1. 4.    Discuţii      61

CAPITOLUL II - PROGRAMUL DE COPING,, TU ESTI O RESURSĂ” LA ELEVI       62
2. 1.    Descrierea programului,, TU EŞTI O RESURSĂ”      62
2. 2.    Testarea eficacităţii programului,, TU EŞTI O RESURSĂ”      65
2. 3.    Planificarea activităţilor programului,, TU EŞTI O RESURSĂ”      66

CAPITOLUL III - PROGRAMUL DE COPING „FAMILIA, O RESURSĂ” LA PĂRINŢI     109
3. 1.    Descrierea programului „FAMILIA, O RESURSĂ”     109
3. 2. Testarea eficacităţii programului „FAMILIA, O RESURSĂ”     110
3. 3.    Planificarea activităţilor programului „FAMILIA, O RESURSĂ”     111

CAPITOLUL IV - PROGRAMUL „SCOALA, O RESURSĂ - HOBBY SI COPING” LA CADRELE DIDACTICE           127
4. 1.    Descrierea programului „ŞCOALA, O RESURSĂ - HOBBY ŞI COPING”        127
4. 2.    Testarea eficacităţii programului „ŞCOALA, O RESURSĂ - HOBBY ŞI COPING”...    129
4. 3.    Planificarea activităţilor „ŞCOALA, O RESURSĂ - HOBBY ŞI COPING”        130

LISTA FIGURILOR, TABELELOR SI ABREVIERILOR     140
ANEXE      141
CONCLUZII     193
BIBLIOGRAFIE     195

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0613 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.