Strazi din Bucuresti si numele lor. Personalitati din arhitectura si arta - Aurel Ionescu

Strazi din Bucuresti si numele lor. Personalitati din arhitectura si arta - Aurel Ionescu
Editura:
Anul publicării: 2018
Pagini: 306
Format: 13x20
Preț: 33,00 RON
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Strazi din Bucuresti si numele lor. Personalitati din arhitectura si arta - Aurel Ionescu

 
... volum continuă seria „Străzi din Bucureşti şi numele lor”, dedicată străzilor cu nume de persoane, apărută în colecţia „Planeta Bucureşti”. Primul volum s-a intitulat „Nume de aviatori” și a apărut în toamna lui 2013.
 
A fost urmat de volumul II, „Nume de militari şi eroi”, apărut în mai 2014, volumul III, „Personalități ale Bisericii. Medici și farmaciști”, apărut în toamna lui 2014 și de volumul IV, „Domnitori și dregători”, apărut în toamna lui 2015.
 
În timpul domniei lui Carol I (1866-1914), mai ales după proclamarea Regatului României (1881), Bucureștii cunosc o dezvoltare deosebită. Schimbările edilitare și urbanistice din acești ani au fost posibile datorită arhitecților români și străini care au proiectat și construit edificii publice și imobile particulare pe vechile sau pe noile artere...
 
Din carte:
 
De la arta religioasă la arta profană
 
Până la începutul secolului al XIX-lea, operele de artă realizate pe meleagurile noastre erau destinate Bisericii, Palatului Domnesc sau caselor boierești. Executate în condițiile specifice impuse de arhitectură, ele constau mai ales din picturi în frescă sau tempera.
 
Fiind create pentru serviciul religios și pentru a înfrumuseța sfintele lăcașuri, subiectele alese erau, în mod firesc, din Vechiul și Noul Testament. Portretul și peisajul erau tratate diferit față de arta apuseană.
 
Cel mai adesea, portretul reprezenta ctitorul sau ctitorii unui lăcaș, avea dimensiuni mari și se găsea în pronaosul bisericii, iar peisajul era un decor de fond în compozițiile sacre.
 
În a doua și a treia decadă a secolului al XIX-lea, lucrările de artă încep să aibă rolul de a trezi sentimentul patriotic sau devin atractive prin ele însele.
 
Odată cu apariția artei profane, se schimbă și felul în care sunt priviți artizanii și zugravii de biserici, al căror prestigiu în creștere îi propulsează în elita societății.
 
Această schimbare de mentalitate este influențată și de contactul cu Occidentul, direct sau prin intermediul pictorilor portretiști care străbat țările române și trezesc gustul celor pe care îi imortalizează.
 
Mai mult, maeștrii străini se stabilesc aici, fiind primii profesori în diferitele școli care se înființează. Carol Wallenstein (Wahlstein) de Vella (1795-1858), pictor, muzeograf și profesor austriac de origine croată, este primul pictor străin pe care îl întâlnim la București, primul profesor de desen al Școlii de la Sfântul Sava – calitate în care l-a inițiat pe Theodor Aman –, și primul director (1837) al Muzeului Național de Istorie Naturală și Antichități, înființat tot la Sf. Sava, în 1834.
 
La Iași activează din 1830 Niccolò Livaditti (1804-1858), pictor și portretist italian, Giovanni Schiavoni (1804-1844), alt pictor italian, profesor la Academia Mihăileană între 1837 și 1843 și unii artiști germani.
 
O activitate îndelungată a avut Anton Chladek (1794‑1882), pictor austriac de naționalitate cehă, în atelierul căruia a învățat să picteze icoane Nicolae Grigorescu.
 
De asemenea, un rol important în dezvoltarea picturii românești l-a avut Carol Popp de Szathmári, despre care vom vorbi în paginile care urmează...

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0949 sec