Terapia prin joc. Arta relationarii (include DVD)

Terapia prin joc. Arta relationarii (include DVD)
-10%
Editura:
Anul publicării: 2017
Pagini: 400
Format: 16x23
Categoria: Psihologie
Preț: 60,30 RON
67,00 RON (-10%)
Disponibilitate: în stoc

DESCRIERE

Terapia prin joc. Arta relationarii (include DVD) - Garry L. Landreth

 

Limitele proiectează starea de bine fizic a terapeutului şi facilitează acceptarea copilului

 

    Siguranţa fizică a terapeutului, precum şi confortul său fizic şi emoţional reprezintă dimensiuni importante ale procesului terapeutic. Unui terapeut bombardat cu piese de lemn aruncate de copil din partea cealaltă a camerei îi va fi foarte dificil să încerce să se concentreze pe înţelegerea motivului ce stă la baza atacului sau pe ceea ce simte copilul în acel moment.

 

Sunt rari terapeuţii care se pot concentra asupra nevoilor copilului şi atunci când le este turnat nisip în cap sau care pot observa liniştit cum copilul le taie şireturile de la pantofii cei noi.

 

Confortul şi siguranţa fizică sunt nevoi de bază pentru oricine şi vor fi căutate de către orice om, conştient sau inconştient. Conştienta de sine a terapeutului este esenţială pentru tratarea şi rezolvarea corespunzătoare a acestei probleme.


    Potenţialul de dezvoltare înnăscut al copiilor este facilitat de acceptarea şi afecţiunea caldă ale terapeutului; iar stabilirea limitelor îi permite acestuia sa rămână empatic şi să-l accepte pe copil de-a lungul procesului terapeutic. Limitele sunt impuse comportamentelor copiilor ce împiedică acceptarea terapeutului.

 

Este aproape imposibil ca un terapeut să menţină o atitudine caldă, afectuoasă, plină de acceptare faţă de un copil care îl loveşte în genunchi cu un ciocan. într-o astfel de situaţie, e foarte probabil ca terapeutul să simtă resentimente sau respingere, care, la rândul lor, vor fi comunicate copilului la un anumit nivel.

 

Copilului nu ar trebui să i se permită să-l tragă pe terapeut de păr, să arunce cu nisip în el, să-i picteze pantofii sau să-l lovească, în niciun fel. Orice forma de manifestare fizică agresivă directă sau de atac asupra terapeutului trebuie in terzise.

 

Astfel de comportamente nu trebuie tolerate în niciun caz, întrucât ele vor interfera cu acceptarea empatică, respectul pentru copil şi obiectivitatea terapeutului în relaţia sa cu el. Limitele sunt necesare şi pentru a-l ajuta pe terapeut să menţină un nivel înalt de acceptare al copilului...

 

...............

 

Limitele facilitează dezvoltarea adoptării deciziilor, autocontrolului şi responsabilităţii de sine ale copiilor

 

    Unul dintre lucrurile pe care copiii le învaţă în terapia prin joc este că senzaţiile lor, fie pozitive, fie negative, sunt acceptate. Prin urmare, respingerea sau negarea acestora nu este necesară. în camera de joacă sunt disponibile metode acceptabile pentru exprimarea tuturor senzaţiilor.

 

Inainte să-şi urmeze şi să-şi exprime senzaţiile în moduri dictate de primele impulsuri, copilul trebuie să fie conştient de comportamentul său, să simtă responsabilitatea şi să-şi exercite auto-controlul.

 

În toiul declanşării emoţiilor intense, copiii sunt deseori inconştienţi de propriul comportament, fiind, de asemenea, lipsiţi de simţul responsabilităţii. Stabilirea limitelor se adresează realităţii imediate a situaţiei şi atrage indirect atenţia către comportamentul copilului prin afirmaţii de tipul „Peretele nu este pentru pictat".


    Cum îşi pot dezvolta copiii simţul responsabilităţii dacă nu sunt conştienţi de ceea ce fac? Şi cum pot ei experimenta senzaţia de autocontrol dacă sunt prea defensivi în a-şi schimba comportamentul?

 

Stabilirea limitelor terapeutice nu stârnesc senzaţiile de apărare ce însoţesc adeseori încercările de a opri un comportament, întrucât nu comportamentul copilului este în vizor. Atenţia se centrează pe senzaţiile şi dorinţele acestuia şi pe receptorul sau obiectul comportamentului.

 

Acest lucru poate fi limpede observat în afirmaţia „Doreşti să pictezi pe perete, dar peretele nu este pentru pictat" spre deosebire de „Nu picta pe perete".


    Nevoia copilului de a picta pe perete, de a fi dezordonat, de a încălca limite este acceptată şi comunicată copilului în moduri extrem de specifice şi concrete, oferind alternative acceptabile: „Doreşti să pictezi pe perete, dar peretele nu este pentru pictat. Hârtia de pe şevalet este pentru pictat". Nu se face nicio încercare de a opri exprimarea senzaţiei sau nevoii...

 

 

CUPRINS:

 

Joc, relaţionare, educaţie şi terapie prin joc. Cuvânt înainte de Conf. univ. dr. Laura Ciolan... 7
Prefaţă... 11

 

1. Despre mine, Garry Landreth ... 15
Principii ale relaţiilor cu copiii... 18

 

2. Semnificaţia jocului ... 20
Funcţiile jocului... 20
Copiii comunică prin joc... 22
Jocul în procesul terapeutic... 23
Jocul simbolic... 28
Etape în procesul terapiei prin joc... 31
Jocul la copiii adaptaţi şi la cei inadaptaţi... 34

 

3. Istoria şi dezvoltarea terapiei prin joc ... 37
Terapia psihanalitică prin joc... 38
Terapia de eliberare prin joc... 41
Terapia prin joc a relaţiilor... 42
Terapia prin joc nondirectivă/centrată pe copil... 43
Terapia prin joc în şcolile elementare... 44
Asociaţia pentru Terapia prin Joc... 45
Pregătire universitară... 45
Centrul pentru Terapia prin Joc... 46
Terapia filială... 46
Tendinţe în terapia prin joc... 48

 

4. O perspectivă asupra copiilor ... 52
Principii pentru raportarea la copii... 53
Copiii sunt rezistenţi... 54
Unii copii sunt precum floricelele de porumb, alţii sunt precum melasa... 56

 

5. Terapia prin joc centrată pe copii ... 58
Teoria personalităţii... 59
O perspectivă centrată pe copil asupra personalităţii şi comportamentului... 63
Concepte-cheie ale terapiei prin joc centrate pe copil... 64
Adaptare şi inadaptare... 67
Condiţii terapeutice pentru dezvoltare... 69
Relaţia terapeutică... 76
Obiective în terapia prin joc centrată pe copil... 84
Ce învaţă copiii în terapia prin joc... 86
Abordarea multiculturală a terapiei prin joc centrată pe copil... 89

 

6. Terapeutul prin joc ... 93
Crearea diferenţelor... 93
„A fi împreună cu"... 94
Trăsături ale personalităţii... 96
înţelegerea de sine a terapeutului... 101
Acceptarea de sine a terapeutului... 103
Rolul terapeutului prin joc... 106
Ryan - copil bolnav în fază terminală în terapia prin joc... 107
Practica supervizată facilitează revelaţiile de sine... 112
Program de pregătire recomandat... 116

 

7. Părinţii ca parteneri în terapia prin joc ... 119
Informaţii de bază... 119
Ar trebui să participe şi părinţii la terapie?... 121
Părinţii ca parteneri în procesul terapiei prin joc... 124
Explicarea terapiei prin joc părinţilor... 126
Pregătirea părinţilor pentru separare... 128
Interviul părinţilor... 130
Aspecte etice şi legale în terapia prin joc... 135
Recomandări psihiatrice... 138

 

8. Camera de joacă şi materialele ... 139
Amplasarea camerei de joacă... 139
Mărimea camerei de joacă... 140
Caracteristicile camerei de joacă... 141
Alte cadre pentru terapia prin joc... 143
Motive pentru alegerea jucăriilor şi materialelor... 144
Categorii de jucării... 149
Camera de joacă dintr-o geantă mare... 154
Jucării şi materiale recomandate pentru camera de joacă... 156
Aspecte speciale de luat în considerare... 158
Sugestii de titluri pentru programul de terapie prin joc din şcoli... 161

 

9. Începutul relaţiei: Timpul copilului ... 162
Obiectivele relaţiei... 163
Stabilirea contactului cu copilul... 164
Întâlnirea iniţială în camera de aşteptare... 166
Dezvoltarea relaţiei în camera de joacă... 169
Reacţii faţă de un copil ezitant şi neliniştit... 177
Perspectiva copilului asupra relaţiei din terapia prin joc... 178
Tehnici de a le adresa întrebări copiilor... 182
Explicarea oglinzii de observare şi a înregistrării... 187
Luarea de notiţe în timpul sesiunii... 188
Pregătirea pentru încheierea fiecărei sesiuni... 189
Reacţiile terapeuţilor prin joc la primele lor sesiuni de terapii prin joc... 190
Dimensiuni fundamentale ale relaţiei... 191

 

10. Caracteristici ale reacţiilor facilitative ... 194
Înţelegerea delicată: „a fi împreună cu"... 194
Acceptarea plină de afecţiune... 196
Calităţile distinctive ale reacţiilor terapeutice... 197
Răspunsuri facilitative... 213
Răspunsuri nonfacilitative tipice... 217
Paul - un copil temător şi impulsiv în terapia prin joc... 222

 

11. Stabilirea limitelor terapeutice ... 231
Recomandări de bază pentru stabilirea limitelor... 231
Când să prezinţi limitele... 233
Justificarea limitelor terapeutice... 234
Proceduri în stabilirea limitelor terapeutice... 241
Paşi în procesul stabilirii limitelor terapeutice... 243
Când limitele sunt încălcate... 246
Ezitarea în stabilirea limitelor... 248
Limite situaţionale... 250
Reacţii ale terapeuţilor prin joc începători la stabilirea limitelor... 254

 

12. Probleme tipice în terapia prin joc şi ce să faci dacă ... 256
Ce să faci când copilul este tăcut... 256
Ce să faci când copilul vrea să aducă jucării sau mâncare în camera de joacă... 259
Ce să faci când copilul este excesiv de dependent... 260
Ce să faci când copilul persistă în a obţine aprecieri... 261
Ce să faci când copilul spune că vorbeşti ciudat... 263
Ce să faci când copilul vrea să joace cu terapeutul un joc de-a ghicitul... 264
Ce să faci când copilul doreşte manifestări ale afecţiunii... 265
Ce-i de făcut când copilul vrea să-l îmbrăţişeze pe terapeut sau să stea la el în braţe... 266
Ce să faci când copilul încearcă să fure o jucărie... 267
Ce să faci când copilul refuză să plece din camera de joacă... 269
Ce-i de făcut când, în mod neaşteptat, terapeutul nu poate ţine o sesiune... 270

 

13. Aspecte în terapia prin joc ... 271
Confidenţialitatea... 271
Participarea în jocul copilului... 273
Acceptarea cadourilor de la copii în terapia prin joc... 277
Oferirea de recompense copilului la încheierea sesiunilor sau a unui suvenir la final... 279
A-i cere copilului să facă ordine şi curăţenie... 280
Informarea copiilor despre motivele pentru care vin la terapia prin joc... 282
Aducerea unui prieten în camera de joacă... 283
Invitarea părinţilor sau a fraţilor în camera de joacă... 285

 

14. Copii în terapia prin joc ... 287
Nancy - de la chelie la bucle... 288
Cindy - un copil manipulativ... 294
Amy - un copil mut selectiv... 301
Rezumat... 308

 

15. Stabilirea procesului terapeutic şi a încheierii acestuia ... 310
Stabilirea mişcării terapeutice din cadrul sesiunilor... 310
Dimensiuni ale schimbării... 312
Semnificaţia încheierii... 316
Puncte de referinţă pentru stabilirea încheierii... 317
Proceduri pentru încheierea relaţiei... 319
Reacţiile copiilor la ultima sesiune... 321
Încheierea prematură... 322

 

16. Terapia prin joc intensivă şi cea pe termen scurt ... 323
Terapia prin joc intensivă... 323
Cercetări asupra terapiei prin joc intensive... 325
Terapia prin joc pe termen scurt... 328
Cercetări asupra terapiei prin joc pe termen scurt... 328
Terapia Relaţiei Copil-Părinte (CPRT) pe termen scurt... 332
Rezumat... 333

 

17. Cercetări în terapia prin joc ... 336
Studii metaanalitice de cercetare... 337
Cercetări în terapia prin joc centrată pe copil interculturală... 340
Trecere în revistă a cercetărilor experimentale şi cvasiexperimentale în CCPT... 341

 

Rezumat final... 378
Mulţumiri... 385
Indice de nume... 387

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0725 sec