Plangerea administrativ-jurisdictionala formulata de persoanele private de libertate in temeiul Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organel - Simona Nedelcu

Preț: 45,00 RON
Disponibilitate: în stoc
ISBN: 978-606-28-1460-1
Editura:
Anul publicării: 2022
Pagini: 306
Format: 17X24

DESCRIERE

Plangerea administrativ-jurisdictionala formulata de persoanele private de libertate in temeiul Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organel - Simona Nedelcu 

 
CUPRINS:
 
Cuvant inainte / 7

Capitolul 1. Aspecte social‑juridice ale executarii pedepselor si masurilor educative privative de libertate / 13
Sectiunea a 1 a. Statutul juridic al persoanei private de libertate si de libertati / 13
§1. Notiunea de statut juridic al cetateanului / 13
§2. Recomandari europene pentru cetateni / 15 
§3. Limitarea statutului juridic de cetatean ca urmare a executarii sanctiunilor penale / 18 
§4. Garantii in sistemul aplicarii sanctiunilor privative de libertate / 20 
§5. Limitari impuse de Constitutie si de instanta / 25
§6. Limitari subsecvente impuse de Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal /  32
a) Libertatea de miscare /  33
b) Restrangeri ale drepturilor si libertatilor individuale / 34
c) Restrangeri ale relatiilor private si de familie / 37

Capitolul 2. Plangerea administrativ‑jurisdictionala ‑ institutie specifica executarii pedepselor si masurilor privative de libertate / 47
Sectiunea 1. Dreptul la petitionare al persoanelor private de libertate si principiul liberului acces la justitie / 47
Sectiunea a 2 a. Intelegerea si definirea conceptului de plangere administrativ‑jurisdictionala / 54
Sectiunea a 3 a. Dreptul persoanei private de libertate de a formula plangeri, in scopul apararii drepturilor si intereselor lor /  69
§1. Plangerea persoanelor private de libertate ca instrument Juridic independent / 69
§2. Plangerea administrativa, ca garantie a principiul liberului acces la justitie / 70
Sectiunea a 3 a. Sensurile si caracterele plangerii administrativ‑ jurisdictionale / 72
Sectiunea a 4 a. Plangerea administrativ jurisdictionala si alte modalitati de sesizare. Asemanari si deosebiri / 75
Sectiunea a 5 a. Mecanismul de depunere a plangerilor. Principii de baza / 80
§1. Scopul formularii plangerii / 80
§2. Proceduri internationale de intocmire si depunere a plangerilor de catre persoanele private de libertate / 83
§3. Procedura nationala de depunere a cererilor si plangerilor de catre persoanele private de libertate / 87
Sectiunea a 6 a. Exercitarea abuziva a dreptului la petitionare / 90
§1. La nivelul instantelor de judecata / 93
§2. La nivelul Birourilor judecatorilor de supraveghere / 95
Sectiunea a 7 a. Conditii de admisibilitate a plangerilor administrativ‑ jurisdictionale / 103
§1. Conditii de natura procedurala / 104
1. 1. Forma scrisa / 104
1. 2. Plangerea trebuie sa cuprinda datele de identificare / 105
1. 3. Titularul plangerii / 105
1. 4. Plangerea trebuie sa fie semnata de petent sau mandatar / 107
1. 5. Termenul de formulare a plangerii / 107
§2. Conditii de fond / 110
2. 1. Competenta judecatorului de supraveghere a privarii de libertate / 110

Capitolul 3 Aspecte teoretice si practice cu impact asupra cursului executarii pedepselor si a masurilor privative de libertate  / 117
Sectiunea 1. Stabilirea si schimbarea regimului de executare a pedepsei si a masurilor educative privative de libertate / 117
§1. Regimul penitenciar / 117
§2. Regimul de executare a pedepsei si a masurii educative privative de libertate / 120
§3. Criterii de evaluare a situatiei individuale in vederea stabilirii sau schimbarii regimului de executare. Examen teoretic si practic / 122
Sectiunea a 2 a. Incongruente legislative intre legea 254/2013 de executare a pedepselor si a masurilor privative de libertate si alte acte normative, care genereaza dificultati in interpretarea si aplicarea legii la stabilirea si modificare regimului de executare / 137
I. Emiterea unui nou mandat de executare a pedepsei ca urmare a efectuarii de contopiri de pedepse, de contestatii la executare, cu consecinta anularii vechiului mandat si emiterii unui nou mandat corespunzator noii pedepse rezultate / 139
II. Situatia „mandatului in asteptare”: emiterea unui nou mandat ca urmare a punerii in executare a unei/unor alte pedepse privative de libertate pe care detinutul nu le‑a contopit cu cea in executarea careia se afla / 147
Sectiunea a 3 a. Includerea in gradul de risc si calea de atac prevazuta de lege impotriva clasificarii detinutului in categoria celor care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului / 153
§1. Riscul pentru siguranta penitenciarului / 153
§2. Relevanta juridica a riscului pentru institutia regimului de executare / 154
§3. Problematica factorilor de risc si interpretarea lor dinamica in practica / 158
3. 1. Comportamentul agresiv / 158
3. 2. Comportamentul autoagresiv / 167
3. 3. Concluzii / 168
§4.  Caracterul plangerii administrativ‑jurisdictionale impotriva hotararii de stabilire, mentinere sau de incetare a masurilor specifice riscului pentru siguranta penitenciarului / 173
Sectiunea a 4 a. Efectele juridice ale limitarii exercitarii drepturilor persoanelor private de libertate prin nerespectarea prevederilor legale / 194
Sectiunea a 5 a. Practica disciplinara in aplicarea Sanctiunilor / 214
§1. Notiunea de disciplina penitenciara / 214
§2. Izvoarele disciplinei penitenciare / 215
§3. Caile de infaptuire a disciplinei penitenciare / 217
§4. Raspunderea disciplinara a persoanelor private de libertate‑forma a raspunderii juridice specifica dreptului executional penal / 219
§5. Sanctiunea disciplinara / 223
§6. Individualizarea sanctiunii disciplinare / 224
§7. Proportionalitatea dintre sanctiunea disciplinara si gravitatea abaterii savarsite / 227
Sectiunea a 6 a. Competenta teritoriala a comisiei de disciplina si efectele succesive ale acesteia, in raport de competenta judecatorului de supraveghere si a instantei investite cu solutionarea contestatiei / 231
Sectiunea a 7 a. Termenul de prescriptie al constatarii faptelor care pot intruni elementele unor abateri disciplinare / 245
§1. Natura termenului de prescriptie / 245
§2. Cai de atac impotriva hotararii comisiei de disciplina / 248
§3. Influenta situatiei disciplinare asupra altor institutii de drept executional penal / 249
3. 1. Asupra liberarii conditionate / 249
3. 2. Asupra dreptului la munca / 252
§4. Cauze exoneratoare de raspundere disciplinara / 253
§5. Obiective si masuri in aplicarea sistemului disciplinar / 256

Capitolul 4. Incheierea judecatorului de supraveghere / 262
Sectiunea 1. Natura juridica a incheierii judecatorului de supraveghere / 262
Sectiunea a 2 a. Standarde referitoare la incheierea judecatorului de supraveghere / 265
§1. Calitatea incheierilor judecatorului de supraveghere / 265
1. 1. Calitatea procesului decizional / 266
1. 2. Criterii legate de procesul elaborarii incheierii. Calitatea motivarii incheierii judecatorului de Supraveghere / 268
Sectiunea a 3 a. Contestatia impotriva incheierii judecatorului de Supraveghere / 272
§1. Contestatia ca mecanism de protectie a intereselor persoanelor private de libertate / 272
§2. Inaintarea contestatiilor instantei competente / 272
§3. Solutionarea contestatiilor / 275

Concluzii si propuneri de lege ferenda / 280

Bibliografie / 290

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0120 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.